Paloturvallisuusviikko 25.11.-1.12.2023

Paloturvallisuusviikkoa vietetään 25.11.-1.12.2023. Viikon teemana on ensimmäiseen omaan kotiinsa muuttavien nuorten aikuisten kotien paloturvallisuus.

Muutto omaan kotiin tuo mukanaan sekä paljon iloa ja uutta että vastuuta. On tärkeä oppia ennaltaehkäisemään tulipalojen syttymistä. Koasilainen, käy lukemassa lisää mm. hätätilanteista ja palovaroittimista Asumisoppaasta! Paloturvallisen kodin tarkistuslistan löydät täältä.

Paloturvallisuusviikon viestiä tuo mediassa esiin tänäkin vuonna joukko somevaikuttajia. Mukana ovat Roni Bäck, Jäänyt Banaani ja Diana Rantamäki. Ei olla liekeis –realityshow asettaa heidät turvallisuushaasteiden eteen.

Palovaroitinpäivänä huomioi palovaroitin

Ensi vuoden alussa astuu voimaan laki, joka siirtää vastuun palovaroittimen kunnosta taloyhtiöille. Asian toteuttamiseen on kahden vuoden siirtymäaika. Käytännössä rakennuksen omistajan on huolehdittava, että palovaroittimet pidetään toimintakunnossa. Huoneiston asukkaan puolestaan on ilmoitettava omistajalle eli taloyhtiölle palovaroittimien vioista.

Koasilla toimenpiteet ovat hyvässä vauhdissa. Monissa kohteissa on jo pitkään ollut automaattiset paloilmaisinjärjestelmät, joiden ylläpidosta Koas vastaa. Asukkaan ei näissä kohteissa tarvitse koskea paloilmaisimiin missään tilanteessa. Kurkkaa palovaroittimien ohjesivulta mihin ryhmään oma kohteesi kuuluu.

Jos käytössäsi on perinteinen palovaroitin, voit testata sen toimivuuden painamalla testauspainiketta. Toimiva varoitin antaa voimakkaan äänimerkin, kun nappia painetaan. Jos varoitin antaa lyhyen piippauksen, on aika vaihtaa paristo.

Lisätietoja:

Paloturvallisuusviikon verkkosivut

Paloturvallisuusviikkoa koordinoi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö. Yhteistyössä ovat mukana Pelastuslaitokset, Pelastusliitot, sisäministeriö, EHYT ry, EPT-verkosto, Kirkkohallitus/Diakonia ja yhteiskunta, Suomen Kiinteistöliitto, Suomen Omakotiliitto, Suomen Palopäällystöliitto, Nuohousalan Keskusliitto ja Vanhustyön Keskusliitto. Paloturvallisuusviikon rahoittaa Palosuojelurahasto.