Tiedote koronavirukseen liittyen

Tämä tiedote on päivitetty 4.9.2020

Noudatathan ensisijaisesti viranomaisten antamia ohjeita siitä, miten tulee toimia koronaviruksen ehkäisemiseen, tartuntaepäilyyn tai muihin koronavirukseen liittyvissä asioissa.

Koasille asukkaiden ja työntekijöiden terveys ja turvallisuus ovat ensisijaisen tärkeitä asioita. Koronavirustilanteen vuoksi pyrimme riskejä minimoidaksemme välttämään turhia henkilökontakteja sekä asunnoissa että Koasin toimistolla.

Koasin toimisto on kiinni 7.9. alkaen. Vain avaimien noudot hoidetaan paikan päällä, etukäteen sopimalla. Kaikki asumiseen liittyvät asiat voi hoitaa sähköisten palvelujen avulla, me olemme täällä apunasi! Tavoitat meidät nettisivujen verkkoasioinnin ja chatin kautta koas.fi, sähköpostitse koas@koas.fi tai soittamalla toimiston numeroon 029 180 4444 (arkisin klo 12-15).

Avainten palautuksen voi tehdä avaintenpalautusluukkuun, joka on toimiston oven ulkopuolella. Seuraamme tilannetta jatkuvasti ja toimimme Suomen hallituksen ja THL:n ohjeiden mukaisesti.

Huoltotoimenpiteitä tehdään pienin muutoksin, joista on tiedotettu asukkaita 4.6.2020 sähköpostitse sekä 4.9. uutiskirjeessä. Asukas, pidäthän yhteystietosi ajan tasalla Bookingissa, jotta huolto voi olla yhteydessä sinuun ennen huoltotoimenpiteitä.

Kerhohuoneet, saunat, kohteiden kuntosalit ja muut yhteistilat ovat auki, mutta pyydämme huomioimaan hyvän käsihygienian ja turvavälit myös niitä käyttäessä. Kohdesiivouksissa kaikki kosketuspinnat puhdistetaan mutta on ensisijaisen tärkeää, että asukkaat huolehtivat käsihygieniastaan mahdollisimman hyvin. Ethän asioi yleisissä tiloissa, kuten pesulassa tai kerhohuoneella kipeänä tai oireisena.

Lisätietoa löydät seuraavista lähteistä:

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta

Valtakunnallinen koronaneuvonta: puh. 0295 535 535.

Keski-Suomen sairaanhoitopiiri haluaa muistuttaa, että koronavirustartuntaa epäillessä ei tule soittaa Keski-Suomen keskussairaalan yksiköihin tai puhelinkeskukseen. Jos epäilet tartuntaa soita aina ensin omalle terveysasemallesi. Yhteystiedot löydät täältä: https://www.ksshp.fi/fi-FI/Jos_epailet_koronavirustartuntaa_ala_soi(59971)

Miten suojaat itseäsi?

Pese käsiä vedellä ja saippualla ainakin 20 sekunnin ajan. Kädet kannattaa pestä erityisesti kun tulet ulkoa sisään, aina wc-käynnin jälkeen tai kun olet niistänyt, yskinyt tai aivastanut

Jos vettä ja saippuaa ei ole saatavilla, käytä alkoholipitoista käsihuuhdetta.

Vaihda kotona käsipyyhkeitä usein ja käytä kodin ulkopuolella kertakäyttöpyyhkeitä.

Älä koskettele silmiä, nenää tai suuta, ellet ole juuri pessyt käsiäsi.

Vältä suuria väkijoukkoja ja läheistä kosketusta henkilöön, jolla on hengitystieinfektio.

Julkisilla paikoilla ja väkijoukoissa pidä vähintään metrin etäisyys muihin.

Miten suojaat muita?

Jos sinulla on lieviäkin hengitystieinfektion oireita, kannattaa pysytellä kotona. Älä mene töihin, kouluun tai harrastuksiin.

Vältä kättelyä.

Suojaa suusi ja nenäsi kertakäyttönenäliinalla, kun yskit tai aivastat. Laita käytetty nenäliina välittömästi roskiin.

Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yski tai aivasta puserosi hihan yläosaan, älä käsiisi.

Jos epäilet koronavirustartuntaa, soita terveyskeskukseen. Voit tehdä Omaolo-palvelussa oirearvion, jonka jälkeen saat toimintaohjeet. Koronavirustartuntaa voit epäillä, jos sinulla on kuumetta, yskää, kurkkukipua, päänsärkyä tai hengenahdistusta.