Palovaroittimista sekä paloilmaisimista

Vuoden 2024 alusta astui laki voimaan, joka siirsi vastuun palovaroittimista taloyhtiön vastuulle, eli rakennuksen omistajana Koas on jatkossa vastuussa palovaroittimien hankinnasta sekä ylläpidosta. Laissa on kahden vuoden siirtymäaika, mutta olemme käynnistäneet jo palovaroitinkierrokset, jossa palovaroittimien kunto kartoitetaan, palovaroittimet testataan sekä tarpeen mukaan palovaroittimet uusitaan.

Saat kierroksesta tiedon sähköpostiisi viimeistään kaksi viikkoa ennen kuin kierros tehdään. Alkuvuoden aikana palovaroitinkierros on toteutettu jo Ainolankaaren, Ainolan, Auvilankujan, sekä Palstatie 3 ja 4 kohteissa.

Harjun, Heikinsillan, Hospan, Jyväsen, Kankaan, Kankaantornin, Kopparin, Kotiraiteen, Korttelikylän, Laajavuoren, Rantapellonpolun, Ratapihan, Seminaarinmäen, Sillanpään sekä Myllyjärven C-, D-, E- ja F-taloissa on automaattiset paloilmaisimet. Koas vastaa näiden järjestelmien ylläpidosta, eikä asukkaiden tule koskea huoneissa oleviin paloilmaisimiin missään tilanteessa. Paloilmaisinta ei siis missään tapauksessa saa irrottaa katosta. Irrotetun paloilmaisimien uudelleen kiinnitys sekä ilmaisinkeskuksen kuittaustyöt vaativat aina huollon käyntiä ja ovat laskutettavaa työtä.

Jos esimerkiksi ruokaa laittaessa syntyy savua ja paloilmaisin alkaa hälyttää, voi hälytyksen kuitata pois paloilmaisimen kuittausohjetta noudattaen. Ohjeet löytyvät esimerkiksi rappukäytävästä.